13 sep 2024
Hulp bij de afhandeling van huurbezwaren
Steeds meer huurders hebben moeite met het betalen van hun woonlasten. De jaarlijkse huurverhoging voert de druk op hun financiën nog eens extra op. Gevolg is dat er steeds meer huurbezwaren worden ingediend bij woningcorporaties en dat de afhandeling steeds complexer is. BMC ontzorgt woningcorporaties door hen het proces van het afhandelen van huurbezwaren geheel of gedeeltelijk uit handen te nemen.
Huurders die problemen hebben met het betalen van de huur kunnen hun woningcorporatie vragen om een maatwerkoplossing. Ook kiezen huurders er vaker voor om bezwaar te maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. Corporaties zijn verplicht om deze bezwaarschriften binnen een kort tijdsbestek af te handelen. Dit intensieve traject kan hen voor problemen stellen. De piekbelasting die dit proces met zich meebrengt, zorgt bijvoorbeeld voor veel werkdruk bij hun medewerkers.
Ondersteuning op flexibele basis
BMC kan woningcorporaties ontzorgen bij het afhandelen van huurbezwaren. Bijvoorbeeld door de inzet van een projectteam, dat bestaat uit een ervaren projectcoördinator en een aantal adviseurs. Woningcorporaties kunnen dit projectteam op flexibele basis inzetten tijdens de periode van bezwaar maken. De adviseurs van BMC beschikken over de juiste opleiding, actuele kennis van wet- en regelgeving, ervaring met (ver)huuradministratie en inkomenstoetsing en kennis van de processen en systemen bij verschillende woningcorporaties.
Focus op kerntaken
Het voordeel van het inzetten van een BMC-projectteam is dat de corporatiemedewerkers zich kunnen blijven focussen op hun kerntaken. Zij krijgen niet meer te maken met plotselinge extra werkzaamheden, die gedurende enkele maanden veel van hen vragen. In plaats daarvan krijgen ze ondersteuning van een professioneel team, dat vakinhoudelijk op de hoogte is, de wet- en regelgeving kent en flexibel inzetbaar is om pieken op te vangen.
Klinkend resultaat
De adviseurs van BMC zorgen ervoor dat alle bezwaarschriften zijn afgewikkeld voor de Huurcommissie moet worden ingeschakeld. Wij ondersteunen corporaties bij het volledige traject: van ontvangst, afwijzing, toekenning en nader onderzoek bij de Belastingdienst tot het sluiten van een overeenkomst met de huurder, hetzij via het intrekken van de huurverhoging, hetzij door het doorsturen naar de Huurcommissie. Ook ondersteunt BMC KCC-medewerkers bij vragen over de huurverhoging. En we zorgen ervoor dat vragen over overlastzaken, onderhoud en servicekosten bij de juiste medewerkers binnen de organisatie terechtkomen én worden afgehandeld.
Meer informatie
Heeft uw corporatie in korte tijd extra capaciteit nodig? Wilt u weten hoe BMC woningcorporaties ontzorgt en ondersteunt? Neem voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek contact op met Marco Janssen of Hester Meijer.