14 feb 2025
OPR training voor ondersteuningsplanraden van samenwerkingsverbanden
De ondersteuningsplanraad (OPR) is binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs het formele medezeggenschapsorgaan, bestaande uit betrokken leden uit ouder- en personeelsgeleding. Soms is een OPR of zijn de leden zoekende naar hun rol in verhouding tot de (wettelijke) taken die zij hebben en de verantwoordelijkheden die daarbij horen. Wisselingen in de samenstelling van een OPR maken dat er verschillende fasen in ontwikkeling en leervragen kunnen bestaan. Voor goede medezeggenschap zijn goede samenwerking en transparantie binnen de bestuurlijke gemeenschap van medezeggenschap, bestuur en (intern) toezichthouder van evident belang.
De medezeggenschap kan versterkt worden door te professionaliseren en de OPR te versterken door scholing. Scholing op maat, waarbij het aanbod wordt aangepast aan de behoefte. Bij de vragen en inhoudelijke thema’s kan gedacht worden aan het wettelijke en juridische kader waarbinnen de OPR moet opereren: de wet medezeggenschap, wetgeving op passend onderwijs, instemmen met het ondersteuningsplan: eenmalig of een continu proces?, toezien op de uitvoering van de werkagenda, het voorkomen van geschillen (bespreken van jurisprudentie) en het lezen en inzichtelijk maken van de meerjarenbegroting.
BMC heeft in haar aanbod het doel de OPR te ondersteunen in hun ontwikkeling en positionering om zo de betrokkenheid en medezeggenschap van de ouder- en personeelsgeleding uit de scholen in het samenwerkingsverband te versterken. Onze ondersteuning kan op verschillende momenten en manieren geboden worden. Deze maatwerk afspraak vraagt om goede afstemming waarbij de wederzijdse verwachtingen duidelijk zijn. Daarom maken we in onderling overleg afspraken over aard en omvang van onze inzet, evenals de termijn waarbinnen deze gerealiseerd dient te zijn.
De ondersteuning kan vorm krijgen door:
- het bijwonen van OPR overleggen ter observatie
- het verzorgen van feedback op de werkwijze van de OPR
- het definiëren van ontwikkeldoelen
- het opstellen van de overlegagenda in samenwerking met (vice)voorzitter en/of secretaris van de OPR.
De ondersteuning kan ook één of meerdere trainingen omvatten, waarbij onderstaande onderwerpen aan bod kunnen komen:
- wetgeving passend onderwijs en medezeggenschap; met aandacht voor de rol en bevoegdheden van de OPR;
- totstandkoming ondersteuningsplan; evaluatie en herijking
- de meerjarenbegroting; in relatie tot het ondersteuningsplan;
- de werkagenda/jaarplanning; in relatie tot het ondersteuningsplan;
- oefenen met casuïstiek.
Heeft u interesse? Neem contact op met Wieneke Swüste